آردوینو, پروژه آردوینو

راه اندازی و کنترل موتور DC به کمک رله و آردوینو

راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله

راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله یکی از پروژه‌هایی است که در صورت یادگیری آن می‌توانید خیلی راحت‌تر سایر پروژه‌های رباتیک خود را انجام دهید. پس برای فراگیری این مطلب کاربردی، با بلاگ بهنام رباتیک همراه باشید.

فهرست مطالب

مدارهایی که با ولتاژ یا جریان بالا کار می‌کنند، نمی‌توانند مستقیماً توسط برد آردوینو کنترل شوند. به جای آن، باید از یک سیگنال کنترلی ولتاژ پایین برگرفته از آردوینو و به منظور کنترل شدن توسط رله استفاده کرد؛ رله‌ای که توانایی سوئیچ کردن مدارهای توان بالا را دارد.

خیلی خلاصه بگوییم که رله قطعه دارای 5 پایه است که اگر دو پایه آن توسط آردوینو فعال شود، 3 پایه دیگر تغییر وضعیت می‌دهند بدین معنا که اگر متصل بودند، قطع و اگر قطع بودند، به هم متصل می‌شوند.

آشنایی با پایه‌های رله قبل از آغاز پروژه راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله

  1. پایه اول ورودی بوبین: این پایه عموماً به ترمینال مثبت سیگنال کنترلی متصل می‌شود.
  2. پایه دوم ورودی بوبین: این پایه عموماً به ترمینال منفی سیگنال کنترلی متصل می‌شود.
  3. پایه عموماً باز (NO): این پایه در حالت عادی به پایه مشترک وصل نیست و زمانی که رله روشن شود، به پایه مشترک متصل می‌گردد.
  4. پایه عموماً بسته (NC): این پایه در حالت عادی به پایه مشترک وصل است و زمانی که رله روشن شود، از پایه مشترک جدا می‌گردد.
  5. پایه مشترک: در بیشتر موارد، این پایه به پین اتصال به زمین (GND) منبع تغذیه‌ای که برای راه‌اندازی مدار ولتاژ بالا استفاده می‌شود، وصل می‌گردد.

قطعات مورد نیاز برای پروژه راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله

سیم‌کشی مدار پروژه راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله

در شکل زیر، از یک رله برای سوئیچ کردن یک موتور 12 ولت استفاده شده است. برای روشن کردن موتور، برنامه مقدار High را بر روی پایه 3 می‌نویسد که در نتیجه ترانزیستور روشن می‌شود. زمانی که ترانزیستور روشن شد، جریان در بوبین رله جاری و باعث بسته شدن رله می‌شود که موتور روشن شده و شروع به چرخیدن می‌کند.

توجه داشته باشید که ولتاژ راه‌انداز رله ممکن است از ولتاژ خروجی آردوینو که نهایتاً 5 ولت می‌باشد، بیشتر باشد. در این شرایط، می‌بایست از ترانزیستور استفاده کنیم تا هم تأثیرات سلفی رله به میکرو آسیب نرساند و هم بتوانیم ولتاژهای بالاتر را برای رله تأمین کنیم.

کدنویسی پروژه راه اندازی و کنترل موتور DC با آردوینو و رله

در کدهای زیر که به صورت جداگانه هر کدام را توضیح داده‌ایم، رله به مدت 1 ثانیه روشن و به مدت 1 ثانیه خاموش می‌شود تا اگر یک سر موتور DC را به رله و سر دیگر را به منبع تغذیه متصل کردیم، شاهد روشن و خاموش شدن موتور در هر ثانیه باشیم.

تعریف پین 3 به عنوان خروجی

				
					void setup() 
 { 
 pinMode(3,OUTPUT);
				
			

تغییر وضعیت پین شماره 3 به حالت High

				
					 }  
void loop() { 
 digitalWrite(3,HIGH);
				
			

ایجاد تأخیر به مدت 1000 میلی‌ثانیه

				
					delay(1000);
				
			

تغییر وضعیت پین شماره 3 به حالت Low

				
					digitalWrite(3,LOW);
				
			

تأخیر به مدت 1000 میلی‌ثانیه

				
					 //moto stops for one sec 
 delay(1000);
				
			

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *