- ابزارآلات و آهنربا
-
ابزارآلات
- ابزار اندازه گیری (مولتیمتر، کولیس و . . .)
- ابزار سوراخکاری (مته، سه نظام، چهار نظام، پنج نظام و . . .)
- ابزار و تجهیزات کار (پیچ گوشتی، انبردست، سیمچین، پنس و . . .)
- برد بورد، فیبر خام و سوراخدار (فیبر مدار چاپی و PCB)
- پیچ و اسپیسر (پیچ و مهره رباتیک و اسپیسر پلاستیکی و فلزی)
- سیم و کابل (سیم افشان، فلت، باندی، کابل شارژ، پرینتر، و . . .)
- لحیمکاری (هویه، نوک هویه، پایه هویه، سیم لحیم، روغن لحیم و . . . )
- منبع تغذیه، باتری و جاباتری (باتری قلمی، نیم قلمی، کتابی و . . . )
-
ابزارآلات
- برد هوشمند
- پرینتر سه بعدی
- رباتیک و پروازی
- ماژول
- قطعات الکترونیک
- کیت الکترونیکی و انواع جعبه
- موتور
- اصناف مختلف
راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو
در پروژه راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو، میخواهیم دادههای دو سنسور آنالوگ را به کمک دو پتانسیومتر با مقادیر مختلف در یک نمایشگر LCD پخش کنیم. کار کردن با سنسورهای آنالوگ از این جهت جذاب است که میتوانیم نتایج مربوط به آنها را در لحظه ببینیم. با بلاگ بهنام رباتیک همراه باشید.
فهرست مطالب
لوازم مورد نیاز برای پروژه راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو
برد آردوینو Uno
LCD کاراکتری 2×16
یک عدد پتانسیومتر
یک عدد پتانسیومتر 10 کیلو اهم
یک عدد پتانسیومتر 1 کیلو اهم
سیم جامپر
برد بورد
سیمکشی مدار پروژه راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو
سیمکشی مدار این پروژه آردوینو باید به شکل زیر باشد. در این مدار، پتانسیومتر دستهدار را برای تعیین روشنایی LCD استفاده میکنیم بدین صورت که پایه وسط آن را به V در LCD و پایههای دو طرف را به 5 ولت و GND وصل خواهیم کرد.
کدنویسی پروژه راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو
کدهای زیر را در نرمافزار Arduino IDE آپلود کنید.
#include
LiquidCrystal lcd(7,8,9,10,11,12);
int potPin1 = A1;
int potPin2 = A2;
void setup()
{
// set up the LCD's number of columns and rows:
lcd.begin(16, 2);
lcd.clear();
pinMode(potPin1, INPUT);
pinMode(potPin2, INPUT);
}
void loop()
{
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print("SensorVal1: ");
lcd.print(analogRead(potPin1));
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("SensorVal2: ")
lcd.print(analogRead(potPin2));
}
توضیحات کد پروژه راه اندازی نمایشگر LCD کاراکتری با آردوینو
اضافه کردن کتابخانه
#include
تعریف پایههای LCD
LiquidCrystal lcd(7,8,9,10,11,12);
تعریف نوع LCD
int potPin1 = A1;
int potPin2 = A2;
void setup()
{
// set up the LCD's number of columns and rows:
lcd.begin(16, 2);
lcd.clear();
تعیین موقعیت مکاننما
pinMode(potPin1, INPUT);
pinMode(potPin2, INPUT);
}
void loop()
{
lcd.setCursor(0,0);
چاپ مقادیر پتانسیومتر 1
lcd.print("SensorVal1: ");
lcd.print(analogRead(potPin1));
چاپ مقادیر پتانسیومتر 2
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("SensorVal2: ")
lcd.print(analogRead(potPin2));}
در نظر داشته باشید که میتوانید پایههای LCD را به دلخواه عوض کنید. همچنین، با تغییر مقادیر پتانسیومترها، مقادیر روی LCD نیز عوض خواهد شد. پس از آپلود کردن کدها، اگر چیزی مشاهده نکردید و یا تمامی خانههای LCD روشن بودند اما دادهای به چشم نمیخورد، با چرخاندن دسته پتانسیومتر، میزان روشنایی را تغییر دهید.
در پایان اشاره کنیم که مقادیر ظاهر شده در LCD همان مقادیر خوانده شده از سنسورها هستند که در مقیاس 10 بیتی از پتانسیومترهای کوچک خوانده شدهاند.